Alweer een week voorbij - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Maaike Ubels - WaarBenJij.nu Alweer een week voorbij - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Maaike Ubels - WaarBenJij.nu

Alweer een week voorbij

Door: Maaike Ubels

Blijf op de hoogte en volg Maaike

28 September 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

We zijn vandaag alweer aan onze 7de week begonnen, en ik kan maar niet stoppen met zeggen dat de tijd echt ongelooflijk snel gaat.
Volgende week komt Lobke alweer, terwijl dat eerst nog best lang voelde voor dat het zover was. Ik heb er erg veel zin in dat Lobke komt. Over 2,5 week komt Danny en ook daar kijk ik super erg naar uit! Het lijkt me echt leuk om hun Zuid-Afrika en mijn plekje hier te laten zien.
Maar nu terug naar de afgelopen week, want jullie zullen vast razend benieuwd zijn wat ik de afgelopen week allemaal heb gedaan. Volgens mij was ik vorige week op maandag gestopt, dus gaan we door naar de dinsdag. Dinsdag hadden we weer stage. Ik had mijn laptop mee naar stage, omdat we wat voor supervisie moesten doen. Toen had ik mijn laptop even mee naar mijn huis en de kinderen waren echt heel erg nieuwsgierig naar mijn laptop en vroegen of hij echt van mij was en of ze een spelletje mochten spelen. Eerst wist ik niet zeker of ik dat wel moest doen, maar later heb ik ze toch maar onder mijn toezicht een spelletje laten spelen. Ik vond het best wel bijzonder hoe voorzichtig zij met mijn laptop deden. Ze gingen er rustig mee op de bank zitten en spraken elkaar aan als ze iets verkeerd deden. Wel konden ze bijna vechten wie er achter mocht, maar ook daar leren ze hopelijk wat van. Ik vertrouwde er dus wel op om de kinderen alleen te laten met mijn laptop. Ze hebben wat selfies gemaakt en ze hebben wat spelletjes gedaan, maar hebben toen ook netjes weer mijn laptop naar me terug gebracht toen de batterij leeg was. Ik vond het wel mooi om te zien hoe de kinderen daar van kunnen genieten. Toen ik woensdag terug kwam, was ik eerst heel populair onder de kinderen, totdat ze erachter kwamen dat ik mijn laptop niet had mee genomen.
Woensdag zijn we met een childcare worker/driver mee geweest de kinderen naar huis te brengen. Dit was echt best wel heftig. Toen we met Annelie door de Townships heen reden, vond ik het al heftig om te zien, maar nu ik ook echt de kinderen uit zag stappen bij de ergste huizen en ze daar ‘naar binnen’ zag gaan had ik het kippenvel echt overal staan. Ik wilde ze eigenlijk meteen wel weer mee nemen, want het waren echt de ergste huizen. We kwamen bij een Township, maar Iris en ik dachten eerst dat het grafstenen waren, bleken het dus echt hokjes te zijn, waar dus achter krotjes werden gebouwd waar de mensen in leefden. Wat die hokjes zijn weten we ook niet precies, maar die waren in ieder geval niet groter dan een dixie toilet. Het ontroerde me echt toen ik daar een kind van mijn huis naar binnen zag gaan.
Ook zie je best wel verschillen tussen de blanken en de gekleurde mensen. De gekleurde kinderen gingen allemaal naar de Townships, terwijl er een stel blanke zusjes waren, die naar een normaal huis gingen met een hek erom. Dat verschil is hier echt wel duidelijk te zien. Het was dus een indrukwekkende middag.
Woensdagavond hebben we besloten om te braaien, omdat het zulk lekker weer was. ’s Avonds kwamen er nog mensen van het andere huis en er kwamen nog wat Afrikanen. Het was dus weer gezellig op Robin Road.
Donderdag waren we vrij, want het was heritage day, dit betekent erfenis dag, maar het heeft iets te maken met de culturen ofzo, maakt verder ook niet uit, want we waren vrij en dat was het belangrijkste. We zijn toen met Marshall upstairs naar Addo Elephant Park geweest. Het was echt super warm die dag, dus we reden met het raam open. Helaas zijn de wegen in Addo veel onverhard en ligt er nu een dikke stoflaag in de auto. Verder hebben we bij een rustplaats gestopt, maar startte de auto van Karst en Bradley niet meer. Wij met z’n allen duwen, maar hij wilde nog steeds niet starten. Gelukkig waren er een paar (ik denk) Afrikanen, die een touw onder de auto hebben gedaan en hem hebben gesleept waardoor hij weer startte. Het was wel heel grappig, en we werden ook door iedereen aangekeken. Karst en Bradley durfden de auto daarna eerst niet weer uit te zetten, dus die stond ook nog aan toen we even bij een look out point gingen kijken. Het was wel weer een belevenis.
Donderdagavond hebben we weer een braai gehad met Marshall. Later kwamen er ook nog weer Afrikanen, dus het was weer aardig gezellig. Iedereen nam zelf wat eten en drinken mee, dus het was zeker een succes.
Vrijdag zijn Nathalie, Iris K., Laila en ik naar Iris K. en Laila haar stage geweest. We hebben daar gekeken naar een paar voorstellingen van de kinderen. De kinderen moesten een land presenteren en moesten dit op een creatieve manier doen. Ik vond het zo leuk om te zien hoe al die kinderen er in op gingen. Ook hadden we onverwachts nog een taak, we waren namelijk jury. Wij moesten dus bepalen welke groep had gewonnen. Het leuke hier aan is, dat de kinderen niet boos worden als ze niet hebben gewonnen, en dat vond ik ook wel leuk om te zien. Er waren groepen die gewoon de ander als winnaar zagen, dus veel rivaliteit zat er niet in. Laila en Iris lopen stage bij Maranatha. Zij hadden daar bijvoorbeeld ook dieren. We hebben een biggetje daar gezien van echt nog maar 5 dagen oud, en wat was dat schattig!
Zaterdag zijn we aan het shoppen geweest. Ik heb een tas gekocht, maar verder ben ik helaas niet echt geslaagd. Maar nog tijd zat. Zaterdagavond zijn we op stap geweest. Eerst zijn we uiteten geweest bij Brazen Head. Hier hebben we het WK Rugby gekeken. Ze hebben gewonnen, dus dat is altijd goed. Daarna zijn Laila, Nathalie, Karst, Iris K. en ik even naar huis gegaan om ons klaar te maken en zijn we even naar Hooters geweest. Hier hebben we 2 sex on the beach gehad, en 2 shotjes en daarna zijn we naar de rest gegaan in Beershack. Wat ik wel heel chill vind aan het uitgaan hier in Zuid-Afrika is dat het vroeg begint, en dus ook tegen 2 uur is afgelopen. Uiteindelijk waren we nog pas om 4 uur thuis, maar moest je nagaan hoe het was als het om 4 uur pas afgelopen was. Na een heftige rit in de auto zijn we met z’n allen weer thuis gekomen.
Zondag hebben we eigenlijk net niks gedaan overdag. Het weer was ook echt heel slecht, dus het was een perfecte dag om net niks uit te vreten. ’s Avonds hebben we pizza besteld en zijn er nog 2 Afrikanen langs geweest. We zijn nog even naar Hooters met ze geweest, maar toen ging het lichtje ook wel echt uit. Lekker vroeg op bed en vandaag begon stage weer.
Vandaag was een drukkere dag dan normaal op stage. We hebben eerst een soort cursus gehad van een priester. Dit was op z’n zachtst gezegd interessant. Daarna hadden we lunchpauze en om 14.00 hadden we een afspraak met Annelie. We hebben 2 mentorkindjes gekregen en ze heeft ons een aantal nieuwe taken en opdrachten gegeven. Zo heeft ze ons verteld dat wij het vakantieprogramma opzetten, het probleem is alleen dat het volgende week al vakantie is hier. We moeten morgen dus even goed navragen of we het al voor volgende week moeten regelen, want dan moeten we snel aan de slag.

Dit weekend gaan we naar Tsitsikamma, maar daar zal ik volgende week wel over vertellen.
Voor nu, slaaplekker en tot volgende week maar weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Maaike

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 4752

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2015 - 01 Februari 2015

Zuid Afrika - Port Elizabeth

03 September 2017 - 30 November -0001

Curacao

Landen bezocht: