Eerste week stage en meer - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Maaike Ubels - WaarBenJij.nu Eerste week stage en meer - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Maaike Ubels - WaarBenJij.nu

Eerste week stage en meer

Door: Maaike Ubels

Blijf op de hoogte en volg Maaike

13 September 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Alweer een week voorbij en dus alweer tijd voor een nieuwe blog.

Deze week zijn we begonnen met stage. Maandag gingen we om 10 uur naar MTR Smit om daar kennis te maken met Annelie (onze stagebegeleider) en met ons huis waar we in terecht zouden komen.
Eerst hadden we dus een gesprek met Annelie. Zij vertelde ons over MTR, maar dit was heel veel negativiteit. Ze vertelde ons dat het er allemaal heel slecht voor stond en dat er weinig geld en dergelijke beschikbaar was, en dat de kinderen moeilijker te hanteren waren dan ooit te voren. Dit vond ik best wel een beetje schrikken, omdat ik meteen een beetje een negatief beeld kreeg over onze stageplek. Tijdens dit gesprek kregen we te horen dat onze werktijden worden: maandag tot en met woensdag van 12 tot 6 en op donderdag van 10 tot 4. Dit zijn best wel chille tijden opzich. Die middag zouden we eerst een meeting hebben over raising with god. Maar dit ging (op zn Afrikaans) niet door. Toen hadden we een meeting onder het personeel, maar zij spraken alleen maar Afrikaans, waardoor we het eigenlijk vrij slecht konden verstaan.
Nu hoor ik jullie denken: Afrikaans is toch hetzelfde als Nederlands? Nou, dat klopt, maar als die mensen snel praten kun je er echt vrij weinig van verstaan.

Na de meeting zijn we naar onze huizen gebracht. De kinderen komen elke middag pas rond half 3/3 uur aan. Ik heb kennis gemaakt met de kinderen, maar ze leken niet echt veel interesse in me te hebben. Dit kwam later gelukkig wel wat meer, maar in het begin vond ik het echt heel lastig wat ik tegen ze moest zeggen. De kinderen praten namelijk ook Afrikaans tegen elkaar, en hier kom je dan moeilijk tussen met je Engels.

De volgende dag hadden we een hele dag stage. Vol goede moed gingen we om 12 uur naar onze huizen toe, en wat bleek, er was helemaal niemand. Ze hadden dus een meeting en wij wisten daar niks van af. Toen hoorden we van Annelie dat we daar niet perse bij hoefden te zijn, maar dat dit wel mocht, maar dat je anders gewoon in het huis moet zijn, niks doen. Om 1 uur hebben we een uur lunchpauze en dan om 2 uur moeten we weer naar het huis toe. Eigenlijk werken we dus maar 5 uren op een dag.
Ook dinsdag en woensdag was het vrij lastig om met de kinderen contact te zoeken. Wanneer ze van school komen gaan ze eten en meteen hun eigen ding doen, niet echt iets waar je tussen kan komen dus. Om half 4 moeten ze huiswerk doen, maar ik heb echt nog maar één keer één iemand huiswerk zien doen. Meestal zitten ze dan ook televisie te kijken of op hun kamer, ook dan kun je dus vrij weinig contact maken. Na half 5 kunnen ze nog een ander half uur naar buiten. Hier gaan ze lekker spelen. Meestal doe ik wel mee met het buiten spelen, beetje basketballen enzo, maar dan nog heb je echt vrij weinig contact met de kinderen. Dit vind ik wel jammer en ik hoop dat ik nog een kind persoonlijk mag gaan begeleiden ofzo.

Donderdag hadden we supervisie om 10 uur. Dit was eigenlijk gewoon een gesprek met Annelie waarin we onder andere hebben afgesproken om woensdag een tour te gaan doen langs de university en langs de gebieden waar de kinderen vandaan komen, zodat we hun ook meer gaan begrijpen. Hier heb ik echt heel veel zin in.
Dit was mijn stageweek eigenlijk wel, ik hoop dat volgende week een beetje meer uitdaging wordt, maar dat zullen jullie dan wel lezen.

Nu over mijn vrije tijd.
Dinsdagavond kwamen er wat Afrikanen langs. We hebben lekker wat drankjes gedaan en we hebben gezongen en een gezellige avond gehad. Karst was om 12 uur jarig, dus we hebben voor hem nog gezongen. Deze avond was wel goed geslaagd.

Woensdagavond zijn we uiteten geweest met ons huis, omdat het Karst zijn verjaardag was. We hebben gegeten bij een restaurant, waar ze heerlijk vlees kunnen bereiden. Voor herhaling vatbaar dus (wat ondertussen al is gebeurd).

Vrijdagavond hadden we hier een braai. Er kwamen echt heel veel mensen, en het was super gezellig. Er werd gedanst, gedronken, gezongen en het was echt een fantastische avond.
Er kwamen Afrikanen, mensen van het andere huis, vrienden weer van de Afrikanen, Rugby spelers en de man van ons bemiddelingsbureau.

Het bizarre is hier, dat mensen vaak meteen vragen of je getrouwd bent. Ik draag twee ringen, één van Danny en één van mijn ouders. Hierdoor denken ze eigenlijk vrijwel gelijk dat je getrouwd bent, want waarom zou ik anders een ring dragen. Daarnaast vragen ze ook altijd of je kinderen hebt, en dat vooral als ik vertel dat ik een vriend heb. Ik vind dit wel grappig om te horen. Voor de mensen hier geld het dat het hebben van meer dan één vriendin gewoon goed is voordat je gaat trouwen. Ook dit vind ik echt heel bizar. (Maar dit even tussendoor).

Zaterdag zouden Laila, Iris, Nathalie en ik naar een wellnesscenter gaan voor een massage, helaas was dit volgeboekt en dus zijn we maar naar het strand gegaan om daar bij een strandtent wat te gaan eten, ook niet bepaald vervelend ofzo. Zaterdagavond heb ik een rustig avondje gehad, een paar van ons huis gingen nog wel naar een braai van een afrikaan, maar dit kon ik niet meer aan na het feestje van vrijdag.

Dan zijn we alweer bij vandaag, zondag 13 september. Vandaag is oma jarig en ik heb nog eventjes met haar geskypet. Dat vind ik wel best raar, dat ik zo ver weg ben, terwijl er familie jarig is. Dat vond ik best lastig. Ik heb haar een bos bloemen op gestuurd, dus die zal ze morgen wel krijgen!
Vandaag zijn we naar Kragga Kamma geweest. Dit is een wildpark dicht bij ons in de buurt. Hier hebben we de neushoorn gezien!!!! Daarnaast heb ik nog Cheeta's kunnen aaien, wat ik echt heel erg gaaf vind. Die beesten waren echt heel schattig en leken net gewoon grote katten. Alweer veel leuke ervaringen dus!

Volgende week zal ik wel weer nieuwe ervaringen hebben, want waarschijnlijk staat olifant rijden volgend weekend op het programma! Daarnaast wordt het weer ook steeds beter, dus kunnen we ook veel meer leuke dingen gaan doen!

Jullie zullen het wel weer horen!

Liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Maaike

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 4769

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2015 - 01 Februari 2015

Zuid Afrika - Port Elizabeth

03 September 2017 - 30 November -0001

Curacao

Landen bezocht: