Another week in paradise - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Maaike Ubels - WaarBenJij.nu Another week in paradise - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Maaike Ubels - WaarBenJij.nu

Another week in paradise

Door: Maaike Ubels

Blijf op de hoogte en volg Maaike

21 September 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Tijd vliegt.. Alweer meer dan een maand in Zuid-Afrika en alweer meer dan 3 weken in Port Elizabeth. Vandaag zit ik 5 weken in Zuid-Afrika, en ik vind dat de tijd echt veel te snel gaat.

De tweede week van stage zit er alweer op. Het was weer een interessante week. Maandag en dinsdag waren gewone stage dagen van 12 tot 6, waarin we eigenlijk vrij weinig hebben gedaan. Ik merk wel steeds meer dat ik de kinderen beter leer kennen en dat vind ik wel heel leuk om te merken. De kinderen zijn ook al steeds meer gewend aan mij. Dat merk ik vooral doordat de kinderen nu ook steeds meer aan mij vertellen over wat ze meemaken en dergelijke. Mijn social worker is ook wel heel aardig. Elke dag vraagt ze aan me hoe mijn avond daarvoor was en als het maandag is is ze echt oprecht geïnteresseerd in mijn weekend. Ze onthoudt ook echt altijd wat ik heb gedaan en vraagt daar altijd naar terug. Dat vind ik wel heel lief. Verder is stage nog steeds een beetje saai. We hebben echt weinig te doen. Op 28 september krijgen we 2 eigen kinderen toegewezen die we mogen begeleiden. Hier heb ik wel echt heel veel zin in, want dan hebben we meer taken. Nog even doorzetten dus.

Deze week die nu komt hebben we maar 3 dagen stage omdat 24 september een public holiday hier is. We zijn die dag dus vrij, want ja, we hebben het hier ook echt super zwaar.

Woensdag zijn we met Annelie (onze stagebegeleider) op pad geweest. Ze heeft ons de bibliotheek laten zien, een andere instelling en de gebieden waar de kinderen van MTR Smit vandaan komen. Dit was echt indrukwekkend. Het waren echt krotten en de huizen die wel heel normaal leken, bleken dus huizen te zijn die na een jaar of 2 ook al krotten zouden worden. Je ging in deze wijken dus wel even back to reality. De kinderen hebben het dan echt wel super goed bij MTR Smit.

Vrijdag zijn we met een aantal van ons huis en een aantal van een ander huis naar een pinquinopvangcentrum gegaan. Dit is een soort van Pieterburen, maar dan voor pinquins. Dit was wel leuk om te zien.
Vrijdag avond zijn we naar MTR Smit Got Talent gegaan. Ons hele huis, behalve Karst, ging mee en nog een paar van het andere huis. Het was echt zo leuk om te zien hoe al die kinderen hun acts deden. Eén act ontroerde me ook gewoon, dat waren kleine kindjes die een dansje gingen doen, maar echt alle kinderen in het publiek deden ook vol overtuiging mee. Dit vond ik echt zo mooi om te zien.

Zaterdagmiddag zijn we naar een wedstrijd geweest van Kaizer Chiefs vs. Ajax Cape Town. Dit was in het WK stadion. Het was echt een indrukwekkende wedstrijd. Vooral omdat er alleen maar gekleurde mensen waren en 0.0 blanken, behalve wij. Iedereen wilde ook met ons op de foto en iedereen keek ons de hele tijd aan. Het blijkt dus dat voetbal een sport is voor de zwarte bevolking en rugby meer voor de blanke bevolking. Ajax heeft gewonnen, terwijl dat hier in Zuid Afrika echt maar een hele kleine club is. Ik was wel voor Ajax, maar het hele stadion zat vol met Kaizer Chiefs fans, en maar 1 klein hoekje vol met met ajax-fans. Ajax ziet er hier in Zuid-Afrika precies hetzelfde uit. Het zelfde logo, zelfde kleding en dergelijke. Nu denken de meesten: 'Dat weet je toch?!', maar nee, dat wist ik niet.

Zaterdagavond gingen er eerst een paar van het huis naar de rugby wedstrijd kijken in een kroeg. Het WK Rugby is begonnen en Zuid-Afrika speelt mee. Helaas hebben ze deze - tegen verwachting in- verloren. Dat waren voor de Zuid-Afrikanen die de hele tijd bij ons waren wel een teleurstellende dag. Eerst Kaizer Chiefs die verliest en daarna nog Zuid-Afrika. Die avond gingen we op stap. Ik was de bob, en wat heb ik gelachen om alle dronken huisgenootjes. Op de weg terug zat een-niet-te-noemen-persoon steeds op mn voorruit te slaan vanuit de achterbank en de andere niet-te-noemen-persoon zat naast mij maar een beetje in zichzelf te brabbelen. Ook wel eens een keer grappig om mee te maken.

Zondag zijn we met ons huis en een paar van het andere huis naar Jeffrey's Bay gegaan. We wilden gaan paardrijden op het strand, maar we hadden van te voren moeten boeken. Dus dat ging helaas niet door. Toen zijn we naar het watergat geweest. Dit zou heel mooi moeten zijn met hele mooie watervallen en dergelijke. Nou òf we waren op de verkeerde plek òf het was gewoon niet super bijzonder. Het was wel mooi hoor, maar ik had er meer van verwacht. Daarna zijn we naar Jeffrey's Bay zelf gegaan, daar hebben we op een terrasje wat gegeten en gedronken. Als klapper op de vuurpijl heb ik daar mijn eerste dolfijnen in het wild gezien. Ik was zo blij om dolfijnen te zien, die droom had ik al erg lang (en dan niet in het dolfinarium). Ze zwommen echt vlak langs de kust.
Na het terrasje zijn we naar huis gegaan, en dat was ook maar goed ook want er was regen op komst. We hebben nog wat eten besteld en waren daarna ook allemaal bek af en zijn lekker op bed gegaan.

Vandaag had ik weer stage en dat was op zich wel leuk. Wel hoorden we dat het een hectisch weekend was geweest..

Dat was weer een week in Zuid-Afrika. Volgende week meer....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Maaike

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 4766

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2015 - 01 Februari 2015

Zuid Afrika - Port Elizabeth

03 September 2017 - 30 November -0001

Curacao

Landen bezocht: